Tervehdys,
mennyt viikko on kulunut suurimmaksi osaksi iPadien kanssa. Käytimme laitteita moneen hommaan ja on mukava huomata että niin oppilaat ja opettajat ovat hiljalleen huomanneet laitteiden mahdollisuudet. Tabletit toimivat monessa työssä hyvin, mutta on kuitenkin muistettava etteivät ne välttämättä riitä kokonaisuudessaan TVT:n hyödyntämiseen opetuksessa. Jossain asioissa niiden käyttölogiikka on todella turhauttava (erityisesti kun yrität lisätä kuvan tekstiin verkosta tai esim. taulukkolaskennassa). Ongelmana on se etteivät tabletit osaa käyttää tehojaan tarpeeksi hyvin esim. multitasking on täysin tyhjä arpa kun tabletit ovat pöydällä. Tietysti nämä ongelmat saadaan ratkaistua, mutta isolle osalle opettajista ja oppilaista jotkin asiat ovat todella haastavia. Otetaan esimerkiksi kuvien lisääminen tekstiin. Kun olet vihdoin päässyt kirjautumaan esim. Google Docsiin tms. huomaat ettei kuvia voi lisätä suoraan verkosta. Tällöin joudut menemään pois ohjelmasta, avaamaan selaimen, menemään esim. CC-searchiin, etsimään kuvan, pitämään sormen oikeassa paikassa hetken, tallentamaan kuvan, palaamaan tekstinkäsittelyohjelmaan, lisäämään kuvan ja sitten pääset lisäämään siihen tekstiä. En täysin ymmärrä miksei ohjelmat osaa käyttää suoraan selainta lisätäkseen kuvia. Samalla täytyy kuitenkin huomioida että tekstinkäsittely tableteilla on kehittynyt todella paljon Word, Docs tai Pages osaavat tehdä monia samoja asioita kuin tietokoneiden vastaavat ohjelmat ja kun oppilailla on tablettien kanssa käytössä näppäimistö (osa oppilaista osaa tosin kirjoittaa tabletilla todella nopeasti) on tekstin tuottaminen hyvin samankaltaista kuin tietokoneilla. Samalla monet ohjelmat/appsit auttavat oppilaita tuottamaan todella hienoja töitä. Book Creator, Explain everything, Canva tai Prezi ovat hyviä esimerkkejä siitä miten voidaan tuottaa erilaisia tekstin/kuvan/äänen/videon yhdistelmiä. Kaiken ei aina tarvitse olla dokumentteja tai powerpointteja.
Olen lukenut muutamissa paikoissa ihmisten turhautumista tabletteja tai appseja kohtaan ja mielestäni siihen liittyy vahvasti kuva siitä että töissä kukaan ei käytä appseja vaan "rehellisiä" ohjelmia. Näiden kommentien kanssa olen osittain samaa mieltä, töitä tehdään nyt näillä "rehellisillä" ohjelmilla, mutta samalla täytyy katsoa tulevaisuuteen. Appsit ovat ainakin osat niistä hieman lelumaisia, mutta ne kehittyvät todella nopealla tahdilla ja niihin lisätään jatkuvasti tarvittavia toimintoja. Itse pystyisin muuttamaan ison osan töistäni jo pelkästään tabletille ja todennäköisesti tulevaisuudessa kaiken. Itseasissa uskon että niin voi moni muukin, kunhan tabletin näyttö on sopivan kokoinen ja siihen saa tarvittaessa helposti näppäimistön kiinni. Sopivat appsit eli ohjelmat ja pystyn tekemään kaiken ja ehkä huomattavasti paremman näköisenä. Tämä muutos tulee näkymään myös monissa yrityksissä ehkä jopa nopeammin kuin uskommekaan. Nykyisin jo esitystyökaluna tabletti on huomattavasti fiksumpi kuin tietokone, kyse on kuitenkin siitä että niitä osataan käyttää oikein.
Täytyy kuitenkin huomioida että itse tykkään käyttää kannettavaa tai pöytäkonetta. Tähän liittyy vahvasti ruudun koko, näppäimistö ja hiiri. Tietokoneet eivät tule poistumaan missään tapauksessa ja niiden käyttöä tuleekin harjoitella kouluissa. Kannattaa kuitenkin tutustua tablettien mahdollisuuksiin avoimin mielin.
Tällä viikolla vietin maanantain Ruskolla. Ensimmäiset tunnit haimme oppilaiden kanssa kuvia eläimistä CC-searchillä. Leikkasimme eläimilta taustat pois ja ne tallennettiin padeille. Kolmannella ja neljännellä tunnilla kertasimme Google Driven käyttöä ja koodasimme Scratchilla. Viimeiset tunnit teimme sarjakuvia Strip Designerillä. Puhekuplien tekstit tehtiin englanniksi. Tiistain ja keskiviikon vietin 1-2. luokkalaisten kanssa. Koodasimme monta tuntia Scrath Jr.lla ja harjoittelimme Google Driven ja Docsin käyttöä tableteilla. Kokeilimme tehtävien tekoa verkkoympäristössä ja opettelimme kirjautumista niihin. Torstaina olin Maskussa auttamassa tulostiemien asentamisessa, matematiikan ohjelmien kanssa ja auttelemassa yleensäkin padien käytössä. Samana päivänä kävin myös tutustumassa Tabletkoulun tarjontaan ja heidän sähköiset kirjansa ovat hyvin mielenkiintoisia. Niiden käyttöön voi nyt keväällä tutustua ilmaiseksi jos ottaa heihin yhteyttä. Sähköiset kirjat voivat toimia hyvin jos oppilailla on omat laitteet, tarvittaessa kirjat saa ladattua myös PDF:nä koneisiin. Perjantain vietin Nousiaisissa ja koodasimme ahkerasti Scratchilla ja Scratch Jr:lla. Kokeilimme myös esikoululaisten kanssa Vektor-nimistä matematiikka ohjelmaa. Suosittelen että alkuopettajat tutustuvat kyseiseen ohjelmaan.
Mukavaa ja rauhallista viikonloppua!
Terv.
Riku
mennyt viikko on kulunut suurimmaksi osaksi iPadien kanssa. Käytimme laitteita moneen hommaan ja on mukava huomata että niin oppilaat ja opettajat ovat hiljalleen huomanneet laitteiden mahdollisuudet. Tabletit toimivat monessa työssä hyvin, mutta on kuitenkin muistettava etteivät ne välttämättä riitä kokonaisuudessaan TVT:n hyödyntämiseen opetuksessa. Jossain asioissa niiden käyttölogiikka on todella turhauttava (erityisesti kun yrität lisätä kuvan tekstiin verkosta tai esim. taulukkolaskennassa). Ongelmana on se etteivät tabletit osaa käyttää tehojaan tarpeeksi hyvin esim. multitasking on täysin tyhjä arpa kun tabletit ovat pöydällä. Tietysti nämä ongelmat saadaan ratkaistua, mutta isolle osalle opettajista ja oppilaista jotkin asiat ovat todella haastavia. Otetaan esimerkiksi kuvien lisääminen tekstiin. Kun olet vihdoin päässyt kirjautumaan esim. Google Docsiin tms. huomaat ettei kuvia voi lisätä suoraan verkosta. Tällöin joudut menemään pois ohjelmasta, avaamaan selaimen, menemään esim. CC-searchiin, etsimään kuvan, pitämään sormen oikeassa paikassa hetken, tallentamaan kuvan, palaamaan tekstinkäsittelyohjelmaan, lisäämään kuvan ja sitten pääset lisäämään siihen tekstiä. En täysin ymmärrä miksei ohjelmat osaa käyttää suoraan selainta lisätäkseen kuvia. Samalla täytyy kuitenkin huomioida että tekstinkäsittely tableteilla on kehittynyt todella paljon Word, Docs tai Pages osaavat tehdä monia samoja asioita kuin tietokoneiden vastaavat ohjelmat ja kun oppilailla on tablettien kanssa käytössä näppäimistö (osa oppilaista osaa tosin kirjoittaa tabletilla todella nopeasti) on tekstin tuottaminen hyvin samankaltaista kuin tietokoneilla. Samalla monet ohjelmat/appsit auttavat oppilaita tuottamaan todella hienoja töitä. Book Creator, Explain everything, Canva tai Prezi ovat hyviä esimerkkejä siitä miten voidaan tuottaa erilaisia tekstin/kuvan/äänen/videon yhdistelmiä. Kaiken ei aina tarvitse olla dokumentteja tai powerpointteja.
Olen lukenut muutamissa paikoissa ihmisten turhautumista tabletteja tai appseja kohtaan ja mielestäni siihen liittyy vahvasti kuva siitä että töissä kukaan ei käytä appseja vaan "rehellisiä" ohjelmia. Näiden kommentien kanssa olen osittain samaa mieltä, töitä tehdään nyt näillä "rehellisillä" ohjelmilla, mutta samalla täytyy katsoa tulevaisuuteen. Appsit ovat ainakin osat niistä hieman lelumaisia, mutta ne kehittyvät todella nopealla tahdilla ja niihin lisätään jatkuvasti tarvittavia toimintoja. Itse pystyisin muuttamaan ison osan töistäni jo pelkästään tabletille ja todennäköisesti tulevaisuudessa kaiken. Itseasissa uskon että niin voi moni muukin, kunhan tabletin näyttö on sopivan kokoinen ja siihen saa tarvittaessa helposti näppäimistön kiinni. Sopivat appsit eli ohjelmat ja pystyn tekemään kaiken ja ehkä huomattavasti paremman näköisenä. Tämä muutos tulee näkymään myös monissa yrityksissä ehkä jopa nopeammin kuin uskommekaan. Nykyisin jo esitystyökaluna tabletti on huomattavasti fiksumpi kuin tietokone, kyse on kuitenkin siitä että niitä osataan käyttää oikein.
Täytyy kuitenkin huomioida että itse tykkään käyttää kannettavaa tai pöytäkonetta. Tähän liittyy vahvasti ruudun koko, näppäimistö ja hiiri. Tietokoneet eivät tule poistumaan missään tapauksessa ja niiden käyttöä tuleekin harjoitella kouluissa. Kannattaa kuitenkin tutustua tablettien mahdollisuuksiin avoimin mielin.
Tällä viikolla vietin maanantain Ruskolla. Ensimmäiset tunnit haimme oppilaiden kanssa kuvia eläimistä CC-searchillä. Leikkasimme eläimilta taustat pois ja ne tallennettiin padeille. Kolmannella ja neljännellä tunnilla kertasimme Google Driven käyttöä ja koodasimme Scratchilla. Viimeiset tunnit teimme sarjakuvia Strip Designerillä. Puhekuplien tekstit tehtiin englanniksi. Tiistain ja keskiviikon vietin 1-2. luokkalaisten kanssa. Koodasimme monta tuntia Scrath Jr.lla ja harjoittelimme Google Driven ja Docsin käyttöä tableteilla. Kokeilimme tehtävien tekoa verkkoympäristössä ja opettelimme kirjautumista niihin. Torstaina olin Maskussa auttamassa tulostiemien asentamisessa, matematiikan ohjelmien kanssa ja auttelemassa yleensäkin padien käytössä. Samana päivänä kävin myös tutustumassa Tabletkoulun tarjontaan ja heidän sähköiset kirjansa ovat hyvin mielenkiintoisia. Niiden käyttöön voi nyt keväällä tutustua ilmaiseksi jos ottaa heihin yhteyttä. Sähköiset kirjat voivat toimia hyvin jos oppilailla on omat laitteet, tarvittaessa kirjat saa ladattua myös PDF:nä koneisiin. Perjantain vietin Nousiaisissa ja koodasimme ahkerasti Scratchilla ja Scratch Jr:lla. Kokeilimme myös esikoululaisten kanssa Vektor-nimistä matematiikka ohjelmaa. Suosittelen että alkuopettajat tutustuvat kyseiseen ohjelmaan.
Mukavaa ja rauhallista viikonloppua!
Terv.
Riku
Kommentit
Lähetä kommentti